Na een lange winterperiode waarbij de Red Impact machine zowel aan de buitenzijde maar ook onder de motorkap een ware metamorfose heeft ondergaan, stond afgelopen dinsdag (30 april) de eerste competitiewedstrijd van seizoen 2013 op de kalender welke verreden werd in Wekerom. Voorafgaand aan deze wedstrijden hebben we op zaterdag 27 april een testwedstrijd gereden in Kamperveen. Doordat we geen grip hadden vanwege een verkeerde balans werd er uiteindelijk 3e plaats behaald maar toch hadden we nuttige informatie opgedaan voor de volgende wedstrijd.
Dinsdag 30 april werd er rond de middag koers gezet richting de Veluwe. Eenmaal aangekomen in Wekerom waren de wedstrijden al in volle gang. Onze klasse stond als laatste klasse op het progamma dus konden we op ons gemak de trekker uitladen en de baan verkennen. Naarmate de middag vorderde trok de “nieuwe look” van de International 1086 veel bekijks. Menigeen had al via de social media er al wat van gezien maar men wilde de mooi gespoten machine toch ook in levende lijve aanschouwen en vonden hem een plaatje van een machine geworden. Inmiddels hadden we wat klassen bekeken die daar aan het rijden waren en kregen we een beetje een indruk van het nieuwe wedstrijd reglement. Hier zijn namelijk wat belangrijke verandering in aangebracht. In het kort komt het hier op neer dat de vrijwillige stop grens bij de start is verschoven van 20 naar 30 meter en de finale regeling bij een Full Pull is aangepast. Was het voorheen het geval dat als je 100 meter of meer reed je verzekerd was van een finale plaats maar dat nu niet meer het geval is. Nu gaat het er om dat de 4 tractoren, die de verste afstand na de 100 meter hebben gereden, in de finale terug komen. Voor menigeen zal deze nieuwe regeling even wennen zijn.
Het deelnemersveld bestond na afzegging van de Dragon Deere uit 14 tractoren waarvan er 3 buiten de competitie meereden namelijk Van Stappust, Maximum Massey en Wild Pirate. Red Devil (nieuwkomer uit de promo klasse) had de proeftrek en reed een afstand van 103.46mtr. Peeters die daarop volgde reed over de afstand heen en zette de sleepwagen neer op 105.59mtr. Voor de Black Magic was 100mtr net te ver en stopte op een afstand van 99.77mtr. Van de Simply Green, met Laurens op het groene hert, werd wel verwacht dat deze zich bij de verst gereden afstanden zal rijden maar vlak voor de 100mtr ging het echter mis. Met brandstofpomp problemen kwam de machine tot stilstand en 99.31mtr verscheen er op het scorebord. Mannheim Miracle had problemen met het optoeren bij de start. Steel to Steal (ook een nieuwkomer uit de promo klasse) kwam niet verder dan 91.37mtr en de Orange Factory behaalde een afstand van 100.62mtr. De vernieuwde Blue Thunder kwam daarna tot een afstand van 100.30mtr. Toen was het de beurt aan de thuisrijder en regerend kampioen The Mystery. Martien deed wat hij doen moest en reed de geel/rode Valtra naar een afstand van 103.42mtr. Daarna was het de beurt aan de Red Impact om te laten zien of de rood/witte machine zich ook in de top kon rijden. Henri, die deze keer op de bok mocht plaats nemen, toerde de machine langzaam op en ging goed van start. De snelheid zat er goed in en wat resulteerde in een afstand van 104.22mtr wat op dat moment de 2e afstand was en goed voor een finaleplaats. Secret of the Valley mocht als laatste competitie deelnemer proberen om de 100mtr lijn te overschrijden maar moest zijn meerdere erkennen in een afstand van 96.03mtr. Van de niet competitie deelnemers die daarna volgde reed Van Stappust 101.10mtr, Maximum Massey 59.59mtr en Wild Pirate 95.44mtr. In een finale van 4 deelnemers mocht Red Devil de spits afbijten maar met het optoeren van de machine ging het niet goed. Men kreeg de machine niet opgetoerd en staakte de strijd. Toen was het de beurt aan de International van Peeters. Deze goed lopende machine reed een goede run en reed bij een verzwaarde sleepwagen een afstand van 107.38mtr. The Mystery die daarop volgde kwam behoorlijk dichtbij maar vanwege dat de Valtra uit zijn versnelling schoot kwam er op het scorebord een afstand van 107.05mtr. Henri, die als laatste finalist aan de start verscheen, wist wat hem te doen stond als hij de gereden afstanden wil overschrijden. Maar vanwege een start waarbij er iets te lang op de koppeling werd gereden kwam de machine niet goed op de juiste snelheid en staakte de machine de strijd op een afstand van 100.31mtr.
Al met al zijn wij met dit resultaat op de eerste competitiewedstrijd van het seizoen dik tevreden.
Eerst volgende wedstrijd zal een niet competitiewedstrijd zijn op donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag) in Wogmeer (N-H).
Eerst volgende competitiewedstrijd is zaterdag 11 mei in Erichem.