Nadat we vorige week maandag terug gekomen waren van een weekendje tractorpulling in Zwitserland stond afgelopen vrijdag alweer de 6e competitie wedstrijd op de kalender. Het betrof de Beachpull in Putten. De International 1086 was voor de wedstrijd weer grondig nagekeken en was er helemaal klaar voor.
De 4.5 ton Supersportklasse stond als laatste klasse op het progamma. Voorafgaand aan onze wedstrijd konden we mooi andere klassen zien rijden en hadden we geconstateerd dat er een zware baan lag. Of dat deze baan in het voordeel was van ons, vanwege het “Puller” profiel banden, moesten we nog afwachten.
Rond de klok van 23.30uur ging de klasse van start. Wild Pirate mocht als eerste starten en had hiermee de proeftrek. Er werd een afstand behaald van 98.63m. De sleepwagen bleef staan en Wild Pirate besloot de run over te doen. Van Stappust reed daarna een afstand van 103.11m. Red Devil, die vorige week goed presteerde in Speuld, verslikte zich in de zwaarte van de baan en strandde op 91.47m. Dit gold ook voor Maximum Massey met 80.70m en Up and Down met 94.73m. Daarna was het de beurt aan Erik Peeters en die reed in een rechte run naar een afstand van 103.64m waarbij de motor aan het einde dreigde uit te gaan. Ook The Mystery had hier last van maar deze reed wel voorbij aan de afstand van Peeters en noteerde een afstand van 107.48m. Wild Pirate reed daarna de proeftrek over maar kon niet de eerste gereden afstand verbeteren en stopte op een afstand van 97.54m. Daarna was het de beurt aan Henri om met de International 1086 op de baan te komen. Met een mooi vlammenspel werd de motor opgetoerd en ging de machine van start. In een run waarbij de voorwielen aan de grond bleven werd er een afstand behaald van 105.25m. Voorlopig was deze afstand voldoende voor de finale. White Shadow was nog steeds niet gerepareerd en had zijn eigen afgemeld. Bruggeman kwam niet verder dan 95.72m. Daarna was het de beurt aan de competitieleider Simply Green. Marien den Besten was de chauffeur van dienst en ging goed van start alleen net over de 100m begon ook de John Deere motor het moeilijk te krijgen en stopte verrassend op een afstand van 102.89m. Deze afstand was niet voldoende voor een finale plaats. Als laatste competitiedeelnemer mocht Black Magic het nog gaan proberen om zich bij het rijtje finalisten te rijden. Maar ook die John Deere had moeite met de baan en stopte op 89.06m. Daarna volgden de bijschrijvers Steel to Steal (60.71m), Secret of the Valley (101.20) en Stranger (42.77). Hiermee werd wel duidelijk dat een groot aantal deelnemers moeite hadden met de zwaarte van de baan.
Van Stappust mocht als eerste in de finale van start gaan en reed een afstand van 99.62m. De International 1066 van Erik Peeters kwam niet verder dan 94.80m. Daarna was het de beurt aan de goed lopende The Mystery. Na de start had de
machine goed de snelheid erin en ging voorbij aan de leidende afstand. 104.14m verscheen er op het scorebord. Henri wist nu wat hij moest rijden om die afstand te verbeteren. Hij toerde de machine weer op en ging van start. Maar vlak na de start had de 1086 iets teveel last van het doorslippen van de achterwielen en dat gebeurde ook aan het einde van de run. Met een afstand van 99.99m was het niet voldoende om de leidende afstand te verbeteren.
De afstand was wel goed voor een mooie 2e plaats.
Langs deze weg feliciteren we team The Mystery met de overwinning. Nu gaan we de International 1086 klaar maken voor aankomend weekend waar we aan een wedstrijd in het Deense Sdr.Hygum gaan deelnemen.
De eerst volgende competitie wedstrijd is op 1 augustus in Lochem.