Nederlands kampioenschap Harskamp 2013

Laatste competitie wedstrijd Bakel 2013
juli 21, 2014
Ahoy 2014
juli 21, 2014
Alles

Nederlands kampioenschap Harskamp 2013

Als laatste officiële wedstrijd stond het Nederlands Kampioenschap nog op de kalender en deze werd afgelopen zaterdag 21 september verreden in Harskamp. In de week voorafgaand aan deze wedstrijd was het weer niet echt ideaal geweest. Er was in die periode nogal flink wat regen gevallen dus waren we benieuwd hoe de situatie ter plaatse zou zijn. In de 2e helft van de morgen werd er afgereisd naar de veluwe.

Eenmaal aangekomen op het terrein kregen we een mooie plaats toegewezen dicht bij de baan. Het terrein zag er goed uit (was in het verleden wel eens anders geweest door flinke regenval) maar toen we de baan gingen beoordelen zagen we dat die wel flink had geleden door het vele water. Als eerste klassen van het Nederlands Kampioenschap op onze baan waren de 9 en 11 ton standaard aan het rijden en de baanschuivers hadden de grootste moeite om de baan goed te krijgen. Gelukkig stond onze klasse als laatste klasse op het programma en kon de baan als de zon nog ging schijnen misschien wel beter worden. Gelukkig ging de zon af en toe ook nog schijnen en de baan werd wel iets beter maar of het voldoende zou zijn moesten we maar afwachten. Rond de klok van 19.30 uur was het zover, de 4.5 ton Supersport ging van start. Officieel zouden er op de startlijst 11 deelnemers staan maar de Orange Factory, die als eerste deelnemer op de startlijst stond, was verkocht en deed dus niet mee. Dus bleven er nog 10 deelnemers over. Bruggeman had nu als eerste deelnemer de proeftrek. Tijdens de run klonk het niet goed onder de motorkap vandaan en leek de machine op 5 van de 6 cilinders te lopen. Er werd een afstand behaald van 75.98m. Omdat het dus een proeftrek betrof mochten ze ervoor kiezen om de afstand over te doen en daar kozen de mannen ook voor. Als 2e deelnemer stond de Turbo aardbei van Erik Peeters op de startlijst. Bij deze machine werd het al duidelijk dat de grip in de baan niet goed was en behaalde Peeters een afstand van 93.87m. De wedstrijdleiding besloot de sleepwagen lichter te zetten dus mocht de Turbo aardbei nog een keer terug komen. Daarna was het de beurt aan de competitie kampioen Simply Green met Laurens den Boer op het groene hert. Ondanks een run waarbij er gecorrigeerd moest worden behaalde deze de eerste Full Pull. De Maximum Massey die daarna volgde kwam tot een afstand van 97.05m. Black Magic reed daarna ook een Full Pull. White Shadow had een mindere start waarbij men koppelingsproblemen had en staakte de strijd op 49.81m. Van Stappust volgde daarna en reed zich ook bij het rijtje finalisten. Dit deden ook Bruggeman en Peeters die beiden hun proeftrek over deden. Blue Thunder en The Mystery behaalden ook allebei een Full Pull. Toen was het de beurt aan de Red Impact met Henri achter het stuur. De machine werd opgetoerd en ging van start maar algauw werd het zichtbaar dat de balans in de machine niet goed was om de gewenste grip te vinden om zodoende te versnellen en zo bleven de wielen tijdens de run maar doorslippen. Uiteindelijk verscheen er een teleurstellende afstand van 83.18m op het scorebord. Met deze afstand werd het al duidelijk dat er voor ons niet meer inzat dan een 9e plaats.

De finale werd verreden met 7 deelnemers en Simply Green mocht hierin als eerste van start gaan. Nu had de John Deere ook geen grip en stopte op een afstand van 65.18m. Black Magic die daarna volgde had meer grip en reed een afstand van 88.43m. Van Stappust had ook problemen om de grip te vinden en eindigde op een afstand van 54.71m. Bruggeman reed een afstand van 75.55m. De machine van Peeters kwam niet verder dan 70.12m. Blue Thunder behaalde een afstand van 77.82m. Als laatste finalist mocht thuisrijder The Mystery het proberen. De geel/rode Valtra ging van start en had de snelheid er redelijk goed in en reed voorbij aan de afstand van de Black Magic en stopte op een afstand van 96.91m. Hiermee bleek dat The Mystery op deze baan het beste met de lastige omstandige kon omgaan. Langs deze weg feliciteren wij team The Mystery met de titel Nederlands Kampioen 2013.

Hiermee is er een einde gekomen aan het seizoen 2013. We gaan komende winter weer druk aan de slag om de machine weer te controleren en waar nodig te verbeteren voor seizoen 2014.

 

X