Afgelopen zaterdag was Erichem de locatie voor de 4e competitie wedstrijd van het seizoen. Voorafgaand aan deze wedstrijd had iedere deelnemer het verzoek gekregen om ruim (3 uur) voor de start van de klasse aanwezig te zijn vanwege het keuren van de trekkers door technische afdeling van de NTTO. Nu was dat voor ons al niet meer van toepassing want op de wedstrijd in Achterberg is onze machine al geïnspecteerd en goedgekeurd voor 2017.
Rond de klok van 4 uur arriveerden we op het wedstrijdterrein van het Betuwse dorp. Hier constateerde we dat er ondanks de tropische temperatuur er geen verkeerde wedstrijdbaan lag. Vanaf de 90 meter was de baan wel losser maar dat werd in onze klasse opgelost door wals die de laatste gedeelte van de baan goed aandrukte.
Up and Down had deze keer de proeftrek en kwam niet verder dan 93.94m. De sleepwagen werd lichter gezet. Maximum Massey volgde daarna en behaalde een afstand van 98.02m. Daarna was het de beurt aan de competitieleider Simply Green en deze noteerde gelijk een Full Pull op het scorebord. Daarna volgden een aantal deelnemers die minder goede runs hadden. De motor van de Red Devil kwam niet goed op toeren en strandde op 70.94m. Dit zelfde gebeurde ook bij White Shadow op 53.32m. Secret of the Valley werd gediskwalificeerd vanwege het overschrijden van de kalklijn. Voor Wild Pirate ontstonden er problemen in de aandrijflijn bij een afstand van 58.80m. Daarna volgden Up and Down en Maximum Massey die beiden de proeftrek over deden en nu afstanden behaalden van 95.72m en 93.88m. Daarna was het de beurt aan Manus om voor de sleepwagen te verschijnen. De 1086 werd op getoerd en ging van start maar al snel was het duidelijk dat de gewenste toerental niet in de motor kwam en waaide de motor uit op een afstand van 61.84m. Na controle bleek het probleem in de turbo te zitten. Dit was een flinke tegenvaller voor ons.
Van Stappust reed na ons bewust een korte afstand die uiteindelijk eindigde op 31.44m. Dit vanwege dat de machine een lekke band hand en ervoor koos om toch “hook points” te scoren.
Ondanks de vele tegenvallende afstanden van diverse deelnemers vroeg iedereen zich af of er nog wel een finale verreden zou worden. Er waren nog 2 deelnemers te gaan die daarvoor konden zorgen. Als eerste was het de beurt aan Peeters en die zette een afstand neer van 108.37m en kwalificeerde zich voor de finale. The Mystery reed zich met een afstand van 107.53m ook naar de finale.
In de finale mocht Simply Green als eerste van start gaan en de John Deere behaalde een afstand van 105.58m. zou die die afstand nog benaderd kunnen worden? Nou het antwoord was ja want de machine van Peeters, die daarna volgde, reed met een afstand van 113.22m(!) dik voorbij aan de afstand van de Simply Green. Voor The Mystery waren de afstanden te hoog gegrepen en de Valtra noteerde een afstand van 100.71m.
Door de opgelopen turbo schade zijn we op deze wedstrijd 8e geworden. Door dit resultaat zijn we een plaatsje gezakt in de competitiestand en staan we met 56 punten gedeeld 3e met Red Devil.
De eerste plaats is voor Simply Green met 72 punten gevolgd door Peeters met 61 punten.
Volgende wedstrijd is a.s. zaterdag 3 juni in het Brabantse Bakel.