BEACHPULL PUTTEN 2016
juli 7, 2016
Harskamp 2016
augustus 4, 2016
Alles

Aagtekerke 2016

Zaterdag stond de 8e competitie wedstrijd op de agenda en die werd verreden in het Zeeuwse Aagtekerke. Voorgaande jaren maakten we rond deze periode het uitstapje naar het Deense Sdr. Hygum maar nu stond deze competitie wedstrijd ingedeeld op deze datum.

Voorafgaand aan de wedstrijd in Aagtekerke zijn we druk bezig geweest met de International 1086 om het probleem van de onbalans te kunnen verhelpen. Nu was de neus van de trekker op de wedstrijd in Putten te licht maar wederom kwam de zijdelingse onbalans er weer in. Dit probleem hebben we nu al op meerdere wedstrijden gehad. Nu werd er gekozen om een andere set velgen en banden (42”) te laten maken en een andere trekhaak te monteren. Vrijdagavond waren de banden en velgen gereed en kon de machine weer rollen en moesten we afwachten of het probleem nu verholpen zou zijn.

Aan het einde van de middag arriveerde we in het Zeeuwse land. De baan waar we op moesten rijden zag er op zich wel vlak uit maar de structuur van de grond oogde kort wat de grip niet te goede zou komen. Dit werd ook al duidelijk in de klassen die voor ons reden.

Rond kwart over zeven ging de wedstrijd van start. Er stonden 13 deelnemers op de startlijst en Peeters mocht deze keer de spits afbijten. Er werd een afstand behaald van 94.89m en de conclusie werd getrokken dat de sleepwagen te zwaar stond. Nadat de sleepwagen lichter was gezet was het de beurt aan Wild Pirate maar die kregen de motor niet goed op toeren en strandde op 58.27m. Black Magic reed daarna een afstand van 89.84m en hiermee bleef ook de afstelling van de sleepwagen staan. Bij Red Devil werd het duidelijk zichtbaar dat de grip niet in de baan zat. Met veel grondverzet eindigde de run op 92.06m. White Shadow had er ook last van maar kon de machine net voorbij de 100m (100.46m om precies te zijn) lijn rijden. Hetzelfde verhaal gold ook voor Simply Green alleen strandde die op 95.16m. Daarna kwamen Up and Down (86.05m), Peeters (84.97m), Wild Pirate (21.08m) en Black Magic (42.62m) met z’n allen niet aan de 100m. Van Stappust die daarna volgde reed verrassend wel voorbij aan alle afstanden en noteerde zelfs een Full Pull op het scorebord. Secret of the Valley kwam niet verder dan 89.40m.
Nu was het tijd dat Henri de Red Impact voor de sleepwagen mocht rijden. Met spanning werd er gekeken wat de trekker nu zal doen. Henri trok de ketting strak en toerde de motor op en ging van start. De eerste meters waren goed maar toen sloeg het probleem wederom weer toe. Henri moest wederom weer van het gas af om te zorgen dat de machine niet op zijn kant zou gaan. De teleurstelling binnen het team was groot. Waar komt dat probleem nu vandaan? The Mystery reed na ons een afstand van 102.40m en kwalificeerde zich hiermee ook voor de finale.
Daarna volgde de bijschrijvers Maximum Massey met 58.00m en Red Dream met 74.59m.

In de finale trok Van Stappust met 97.32m aan het langste eind gevolgd door The Mystery met 70.54m en White Shadow met 32.98m (kapotte slang van de intercooler).

Langs deze weg feliciteren we team Van Stappust met de behaalde winst.

Nadat de International 1086 weer bij de bus stond begon het discussiëren over wat nu het probleem van de zijdelingse onbalans te weeg brengt. In de banden en velgen zat het in ieder geval niet. Zit het probleem nu soms in de zelf gemaakte “sper” of in de aandrijflijn in de achteras? Toen werd het idee geboren om te vragen of we nog een run konden maken. Hiermee wilden we de sper uitschakelen zodat we dat dan ook konden afstrepen als het probleem zich nog voor bleef doen. Gauw werd de vraag aan de organisatie gesteld en werd de mogelijkheid geboden om als laatste deelnemer van de dag nog een test run te mogen maken. Dit moest dan wel binnen een half uur gebeuren dus werd er met man en macht aan de machine gesleuteld en werd de “sper” uitgeschakeld en werd de machine weer wedstrijd klaar gemaakt.

Nadat de laatste klasse was afgelopen werd de 1086 wederom weer voor de sleepwagen gezet.
Wat zal de machine nu doen? Henri toerde de motor op en ging goed van start. De 1086 trok de neus wel hoog in de lucht maar de balans bleef nu goed en er werd een mooie run neergezet.
De opluchting binnen het team was groot. Vermoedelijk heeft het probleem toch nu in de “sper” gezeten. Wat de oorzaak hiervan is gaan we deze week in onze werkplaats bekijken en hopen op de wedstrijd van aanstaande zaterdag 30 juli in Harskamp verlost te zijn van de onbalans.

Langs deze weg bedanken we de organisatie voor de mogelijkheid om nog een keer aan te mogen haken.

X