Afgelopen vrijdag (Koningsdag) was het de beurt aan de eerste competitie wedstrijd van seizoen 2018. Locatie was de nieuwe wedstrijdlocatie in het Gelderse Wekerom (Otterlo).
Rond het middaguur werd er afgereisd richting de Veluwe. Eenmaal ter plaatste was er een mooi ruim terrein beschikbaar met voldoende parkeergelegenheid voor de deelnemers. Dit in tegenstelling tot de oude locatie waar het nog wel eens passen en meten was.
Als laatste competitie klasse ging de 4.5ton Supersport om 15.30uur van start. Volgens de startlijst zouden er 15 deelnemers aan de start verschijnen maar door een 5 tal afmeldingen werd dat aantal teruggebracht naar 10 deelnemers. De deelnemers die zich afgemeld hadden waren Steel to Steal en Up and Down als competitie deelnemers en Wild Pirate, Black Magic en Metervreter als bijschrijvers.
Maximum Massey zou als eerste deelnemer van start mogen gaan maar koos vanwege technische redenen om 6 plaatsen op te schuiven. Hierdoor mocht Simply Green als eerste deelnemer van start gaan en had hiermee dus de proeftrek. Op een lastige wedstrijdbaan werd er een afstand behaald van 103.89m. De wedstrijdleiding besloot de sleepwagen lichter te zetten. Als 2e deelnemer mocht White Shadow van start gaan en had hiermee dus ook een proeftrek. Met veel koelvloeistoflekkage eindigede de run op 92.49m. The Mystery die daarna volgde ging ruim voorbij aan die afstand en eindigde op 104.95m. Voor Van Stappust was die afstand te ver en staakte de strijd op 96.67m.
Ook voor Great Experience was die afstand te ver en reed een afstand van 92.01m op het scorebord. Red Devil reed daarna met een afstand van 97.81m naar een voorlopige 2e afstand. De machine van Maximum Massey die daarna volgde liep nog steeds niet goed en eindige op 36.28m.
Daarna was het de beurt aan Simply Green om de proeftrek over te doen, en reed nu een afstand van 101.45m. Hiermee was een finale een feit maar met hoeveel deelnemers dit van start zou gaan moesten we nog even afwachten. Daarna kwam de machine van Peeters op de baan maar deze had net zoals vele andere deelnemers moeite om de juiste grip te vinden. Uiteindelijk eindigde de 1066 op een afstand van 97.81m. Secret of the Valley kwam niet verder dan 95.80m.
Als laatste deelnemer mocht Henri de ketting strak trekken met de International 1086. In een run waarbij de balans goed was en de machine ondanks de lastige baanomstandigheden de grip redelijk goed kon vinden werd er een afstand behaald van 106.16m. Hiermee waren er 3 deelnemers gekwalificeerd voor de finale.
The Mystery mocht als 1e finalist van start gaan en zette de sleepwagen neer op 96.85m. Simply Green die daarna volgde ging voorbij aan die afstand en zette de zwart/wit geblokte vlag neer op een afstand van 100.24m. Nu was het afwachten of Red Impact die afstand kon verbeteren. Henri zette de International voor de sleepwagen en trok de ketting strak en ging van start maar al gauw werd zichtbaar dat de machine niet de grip had die in de 1e run wel aanwezig was. Ook trok de machine naar de linkerkant van de baan en dat bleek de mindere kant te zijn. Aan het einde van de run slipte het linker-achterwiel door en kwam de sleepwagen stil op een afstand van 89.96m.
Hiermee eindigde we op de 3e plaats en werd Simply Green 1e gevolgd The Mystery met een 2e plaats. Gezien de lastige baanomstandigheden gingen we toch met een tevreden gevoel huiswaarts.