Afgelopen zaterdag stond de laatste wedstrijd op de kalender waar er nog één prijs behaald kon worden. Het betrof namelijk hetNederlands Kampioenschap in het Friese Tzum.
Voorafgaand aan de wedstrijd in Tzum hebben we op vrijdag 5 september nog een wedstrijd gereden in Staphorst en op zaterdag 6 september inAlmkerk. Op deze wedstrijden konden we mooi nog het één en ander testen. In Staphorst werd er een 4e plaats behaald en in Almkerk een 2eplaats.
Met de informatie die we op gedaan hadden, werd de tractor afgelopen week klaar gemaakt voor het Nederlands Kampioenschap. Als klap op de vuurpijl werd de International 1086 vrijdagsavonds nog voorzien van nieuwe geprepareerde achterbanden. Het idee achter de nieuwe banden zou moeten zijn dat we meer grip zouden moeten krijgen. Of dit zijn vruchten zou afwerpen moesten we maar afwachten.
Zaterdag werd er rond de klok van 10uur vertrokken naar het noorden. Eenmaal gearriveerd was het al behoorlijk druk en was het lastig om een plaatsje te vinden. Dit had kwam mede doordat er vrijdagsavonds ook al wedstrijden werden verreden en dat men daar bleef overnachten. Uiteindelijk vonden we een geschikte plaats en konden we gezamenlijk met Simply Green weer een rood/groen kamp opbouwen. Daarna gingen we naar de klassen kijken die al aan de gang waren. Op deze manier konden we ook de baan inschatten op deze wedstrijd hebben we nog nooit gereden. De eerste indruk was dat er wel grip in zat, maar omdat de zon volop scheen en er een aardig windje stond moesten we wel afwachten wat de baan zou doen gaan der weg het wedstrijdverloop. Rond de klok van 18.30uur ging de 4.5ton Supersport klasse van start. Er hadden 10 deelnemers zich weten te kwalificeren tijdens het
competitieseizoen. Red Impact stond als 3e deelnemer op de startlijst. Inmiddels waren er toch wel wat slechte plekken in de baan gekomen. Dit betrof voornamelijk de linker en de rechter zijde van de baan. Als eerste deelnemer was het de beurt aan Van Stappust. Vanwege een onjuiste balans begon de tractor na de start behoorlijk te steigeren en stopte de machine op 41.52m. Omdat het een proeftrek betrof mocht Van Stappust zijn run over doen en koos daar ook voor. Als 2e was het de beurt aan The Mystery. Ook deze had een proeftrek omdat de wedstrijdleider geen definitieve afstelling van de eerste deelnemer kon vast stellen. The Mystery had waarschijnlijk een te hoge versnelling gekozen want hij kwamniet verder dan 92.64m. De wedstrijdleider besloot nu wel dat de sleepwagen zo zou blijven staan. The Mystery koos ervoor om zijn run over te doen. Nu was het tijd voor Henri om met de Red Impact de baan op te komen. In een mooie run werd er een afstand behaald van 105.34m. Of dat het genoeg was voor de finale moesten we afwachten. De regel om in de finale te komen was nu dat de beste 5 deelnemers zich daarvoor kwalificeerden ongeacht of de 100m was behaald. Na ons was het de beurt aan de Blue Thunder. Deze had ook een goede run en ging voorbij aan onze afstand en noteerde een afstand van 109.95m op het scorebord. Red Devil die daarna volgde had 2 trekpogingen nodig om weg te komen. Uiteindelijk stopte de machine op 98.49m. Wild Pirate kwam niet verder dan 88.92m. De volgende deelnemer was de laatste tijd goed lopende White Shadow. De witte Case reed een afstand van 103.20m. Van Stappust reed daarna zijn proeftrek over en had wederom weer last van onbalans in de tractor en stopte op 40.32m. The Mystery had nu een betere run en kwam stil op een afstand van 101.51m. Simply Green met Marien den Besten op de bok kwam dichtbij aan onze afstand maar bleef met 104.71m net achter ons. Peeters bleef met 103.78m daar weer net achter. Bruggeman kwam niet verder dan 56.27m. Zoals eerder vermeld bestond de finale uit 5 tractoren en mocht Red Impact, Blue Thunder, White Shadow, Simply Green en Peeters uitmaken wie 1, 2, 3, 4 en 5 zal worden. Henri mocht met de International 1086 als eerste aanhaken voor de sleepwagen. In een run waarbij de machine zwaar moest trekken werd er
een afstand behaald van 97.67m. Of deze afstand genoeg was moesten we wederom afwachten. Als 2e finalist was het de Blue Thunder die in actie kwam maar tijdens de run had de Ford een slechte balans en stopte op een afstand van 88.12m. White Shadow reed wel voorbij aan de afstand van Blue Thunder maar bleef met 92.20m ruim onder de afstand van ons. Nu mocht de Competitie Kampioen Simply Green het gaan proberen om onze afstand voorbij te gaan. In een run waarbij de John Deere niet de goede grip had reed Marien den Besten een afstand van 93.70m. De spanning werd nu steeds groter. Zou het dan toch?? Als laatste deelnemer was het de machine van Peeters die het ging proberen
maar ook deze had problemen met de grip. De International 1066 stopte op een afstand van 83.20m.
Door dit eindresultaat was de titel Nederlands Kampioen 2014 voor ons een feit en kunnen we deze bij de al eerdere behaalde titels in 2004,2007 en 2008 schrijven. Na een seizoen waarbij er hard aan de machine is gewerkt en we vele wedstrijden hebben gereden is dit een mooie bekroning en afsluiting van het seizoen. We zijn hier heel trots en blij mee. Of de nieuwe banden het verschil gaven is moeilijk te zeggen maar het heeft deze wedstrijd in ieder geval geen nadelig effect gegeven. Zoals het er nu uit ziet rijden we nog 1 wedstrijd in het weekend van 4 en 5 oktober in Boerdonk. Daarna breekt voor ons de winterperiode aan waarbij we de machine weer gaan klaarmaken voor seizoen 2015.