Afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag was het de beurt aan de 24e editie van het Powerweekend in het Brabantse Made. Op dit evenement, wat in Nederland de grootste is, lagen 3 wedstrijdbanen te wachten voor het geweld van machines in diverse klassen op de verschillende dagen. Het weer was perfect dus beloofde het een mooi spektakel weekend te worden. Voor ons lagen de belangen op zaterdag en zondag. Zaterdag was het de beurt voor de 4.5 ton Supersport klasse en op zondag de 4.5 ton EuroChallange.
Zaterdag.
Nadat de International 1086 in de ochtend de laatste checks had ondergaan (vanwege de opgelopen schade van de week ervoor in Hoogblokland) werd er in het begin van de zaterdagmiddag afgereisd naar het Brabantse land. De heenreis verliep met een kleine omweg vanwege dat de A59 richting Made was afgesloten.
Eenmaal gearriveerd was er mooie locatie voor ons geregeld. Hier werd gezamenlijk met White Shadow en Simply Green een mooi kamp opgebouwd. Daarna werd er een bezoek aan de “Pulling Arena” gebracht. De taluds en tribunes waren inmiddels afgeladen met publiek.
Rond de klok van 19.00 uur ging de 4.5 ton Supersport klasse van start. Er stonden 13 deelnemers op de startlijst waarvan 2 bijschrijvers. Als 9e deelnemer waren wij aan de beurt. De lijdende afstand tot nu toe was in handen van de machine van Peeters met 105.07m gevolgd door Simply Green met 104.96m. Manus was deze keer chauffeur van dienst. Manus toerde de machine op en ging van start maar nadat de koppeling volledig los was kwam de motor niet goed meer op toeren en begon de trekker lichtelijk te dansen. Om schade te voorkomen ging Manus van het gas af en stopte de sleepwagen op een afstand van 77.87m. Dit was een teleurstellende afstand mede om het feit dat er afgelopen week zo hard en vele uren aan de machine is gesleuteld om hem klaar te krijgen voor deze wedstrijd.
In de finale waren de rollen inmiddels omgedraaid tussen Peeters en Simply Green. Nu reed Simply Green de verste afstand namelijk 106.54m. Peeters kwam wel in de buurt maar bleef met een afstand van 105.26m net er achter. De 3e plaats was voor Secret of the Valley met 101.15m.
Voor ons leverde deze wedstrijd een 10e plaats voor de competitie op.
Na de wedstrijd werd er bij vele teams een klein of een groot feestje gebouwd en bleef het nog lang gezellig.
Zondag.
Na een kort nachtje voor menigeen stond zondag de 4.5 ton EuroChallange klasse op het programma.
Rond de klok van 14.00uur ging deze van start. In een internationaal deelnemersveld bestaande trekkers uit Duitsland, Denemarken, Engeland en Finland mochten wij als 8e deelnemer van start gaan. Nu was deze keer Henri de chauffeur van dienst. Inmiddels waren er al Full Pulls gereden door Hot Hunter (FIN), John 1 Extreme Edition (DK), White Shadow, Blue Dream (DK). Henri haakte de 1086 voor de sleepwagen aan en ging van start. Rond de 50m sloeg wederom het noodlot toe. Nu begon de motor onregelmatig te lopen. 49.20m verscheen er op het scorebord. Nadat de machine was afgesleept werd er in het Parc fermé gekeken naar de oorzaak. Het was een tandriem, die onder andere de brandstofpomp aandrijft, die gebroken was. Dit kon er ook nog wel bij…Omdat er op een EuroChallange 2 pogingen mogelijk zijn om een Full Pull te behalen hadden we, als het te repareren was, nog een 2e poging kunnen rijden maar helaas was het niet op korte tijd te herstellen. Dus ook werd er in deze klasse een teleurstellend resultaat behaald. Er zat niet meer in dan een 9e plaats.
De wedstrijd werd overigens gewonnen door John 1 Extreme Edition gevolgd door Blue Dream en Yellow Nightmare.
Deze week gaan we de machine weer repareren en controleren voor de volgende competitie wedstrijd welke op vrijdag 30 juni verreden in het Gelderse Speuld.