Afgelopen zaterdag was het alweer de 10e competitiewedstrijd die dit jaar op de kalender stond. De locatie was nu het Gelderse Lochem. Op dit Mecha Tractor Pulling evenement werden naast de Farmstock klassen ook de klassen uit de Grand National verreden. Dit werd gedaan op 2 wedstrijdbanen en de start was gepland om 17.00uur.
Nadat we de tractor en de overige benodigde spullen hadden geladen waren we klaar voor de reis richting de Achterhoek. Vlak voordat we wilden wegrijden kregen we een telefoontje van Arie Bikker van AB Producties of we nog even 4 mastbuizen (á 5 meter) voor de geluidboxen mee konden nemen naar Lochem. AB Producties verzorgde daar namelijk het geluid. Het was even passen en meten maar uiteindelijk pasten ze erin en werd er in het begin van de middag afgereisd naar Lochem.
Eenmaal aangekomen werden de masten opgehaald door AB Producties en werd de tractor uitgeladen. Daarna werd ook even buienradar geraadpleegd want we kregen al berichten door dat er flinke buien opkomst waren. Gelukkig is dit uiteindelijk meegevallen al vielen er rond 17.00uur wel een paar druppels. Met een kleine vertraging ging het evenement van start. Onze klasse stond als laatste klasse op het progamma en zou rond de klok van 22.00uur verreden worden. Tot die tijd hadden we mooi de tijd om het nieuw opgezette indeling van het terrein te verkennen en de wedstrijdbaan. Deze was gelukkig van een betere kwaliteit als de vorige wedstrijd in Harskamp.
Om 22.30uur, nadat de donkerte ook zijn intrede had gedaan, werd er gestart met de 4.5ton Supersport. Er stonden 14 deelnemers op de startlijst waaronder 2 bijschrijvers. Simply Green mocht deze keer als eerste van start gaan en had hiermee de proeftrek. Er werd een afstand behaald van 101.13m en de wedstrijdleiding besloot om de sleepwagen een tandje lichter te zetten. Als 2e was het de beurt aan Bruggeman maar de motor van de John Deere liep niet zoals hij moet lopen en koos ervoor om 6 plaatsen op te schuiven in de hoop het probleem te kunnen verhelpen. Red Devil, die als 3e op de startlijst stond, behaalde een afstand van 104.58m. Dit was de eerste officiële afstand. Daarna was het de beurt aan Henri om met de Red Impact op de baan te komen. Hij trok de ketting strak en toerde de machine langzaam op en ging van start. In een mooie run werd de eerste Full Pull behaald. Met een tevreden blik werd er terug gereden naar het Parc fermé. Van Stappust had daarna geen goede balans en kwam niet verder dan 101.67m. De goed lopende Blue Thunder reed ook een Full Pull. The Mystery stopte op een afstand van 103.03m. Hierna was het weer de beurt aan de Simply Green om hun proeftrek over te doen. Ook de Simply Green met Laurens den Boer op het groene hert reed nu een Full Pull. De machine van Bruggeman, die daarna volgde, liep nu beter en haalde een afstand van 101.85m. White Shadow kreeg de motor niet op de gewenste toeren en schoof ook 6 plaatsen op. Secret of the Valley kwam niet verder dan 63.54m. Maximum Massey reed een afstand van 58.23m en Black Magic kwam niet verder dan 97.04m. De International 1066 van Peeters kwam wel verraderlijk dicht in de buurt van de Full Pull lijn maar bleef met 109.24m er net onder. Voorlopig was deze afstand wel voldoende om in de finale terug te komen. De bijschrijvers Up and Down en Wild Pirate reden een afstand van 96.28m en 95.21m.
In een finale van 4 deelnemers mocht Henri als eerste van start met de 1086. Kon de machine net zo’n run neerzetten als in de kwalificatie was de vraag? Henri toerde wederom de machine op en ging van start maar algauw kwam de machine niet op de gewenste toeren en stopte de machine op een afstand van 46.28m. Dit was een teleurstellende afstand. Blue Thunder zette daarna in een goede run de finish vlag neer op 106.02m. Simply Green kon niet aan die afstand komen en staakte de strijd op 100.26m. Ook de machine van Peeters kwam niet aan de leidende afstand en eindigde op een afstand van 91.86m.
De winst van deze wedstrijd was voor de Blue Thunder. Langs deze weg feliciteren we het team met het behaalde resultaat.
Voor ons leverde deze afstand een 4e plaats op en zijn we in de tussenstand naar plaats 3 gezakt met 1.5 punt achterstand op de Blue Thunder en 9.5 punt op de Simply Green.
Wat de uiteindelijk oorzaak is van dat de motor niet op de juiste toeren kwam moet nog onderzocht worden, maar we hopen dit achterhaald te hebben voor de volgende wedstrijd van a.s. zaterdag
9 augustus in Oudenbosch.
compNiveau | stand | naamTractor | chauffeur | chauffeurAnders | run1 | run2 | run3 | compYesNo | compPunten | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Track Pointer Blue Thunder | Derk Willems | F.P. | 106.02 | 1 | 20 | |||
1 | 2 | Simply Green | Laurens den Boer | F.P. | 100.26 | 1 | 17 | |||
1 | 3 | Peeters | Erik Peeters | 109.24 | 91.86 | 1 | 15 | |||
1 | 4 | Red Impact | Henri Versluis | F.P. | 46.28 | 1 | 14 | |||
1 | 5 | Red Devil | Wim Hendriksen | 104.58 | 1 | 13 | ||||
1 | 6 | The Mystery | Martien van den Berg | 103.03 | 1 | 12 | ||||
1 | 7 | Bruggeman | Niels Bruggeman | 101.85 | 1 | 11 | ||||
1 | 8 | Van Stappust | Gerard Hofstede | 101.67 | 1 | 10 | ||||
1 | 9 | Black Magic | Arjan Duits | 97.04 | 1 | 9 | ||||
1 | 10 | Up and Down | Arjan Bloemert | 96.28 | 0 | |||||
1 | 11 | Wild Pirate | Arrie van de Lagemaat | 95.21 | 0 | |||||
1 | 12 | Secret of the Valley | Jurrien van de Geer | 63.54 | 1 | 8 | ||||
1 | 13 | Maximum Massey | Marc Bouwmans | 58.23 | 1 | 7 | ||||
1 | 14 | White Shadow | Gerard Sikes | 2.29 | 1 | 6 |