Afgelopen zaterdag was het zover, de laatste wedstrijd van seizoen 2018 stond op de kalender.Het betrof het Nederlands Kampioenschap in het Friese Tzum. Tevens was het ook de laatste wedstrijd van onze International 1086 want na 15 jaar in de 4.5 ton Supersport te hebben gereden gaat de machine naar de nieuwe eigenaar in Schotland.
Het zou een mooi afscheid zijn als er op deze wedstrijd nog een podium plaats behaald zou worden.
In de 2e helft van de ochtend werd er koers gezet richting het hoge noorden. Eenmaal gearriveerd werd er gezamenlijk met onze vrienden van Simply Green een kamp opgebouwd waar het tot de late uurtjes gezellig was onder het genot van de overheerlijke spareribs van Vleesboerderij Barten.
Rond 20.45 uur ging de 4.5 ton Supersport klasse van start. Door de afzegging van Red Dream stonden er nog 11 deelnemers op de startlijst. Great Experience had deze keer de proeftrek.
Op een matige baan waar goede grip vinden een uitdaging was werd er een afstand behaald van 97.56m. Ondanks de matige run koos de wedstrijdleider ervoor om de sleepwagen afstelling te laten staan. Secret of the Valley zette de sleepwagen met een afstand van 97.89m nagenoeg op dezelfde plaats neer. Up and Down kwam met een afstand van 91.63m ruim te kort. Ditzelfde gold ook voor White Shadow die een afstand behaalde van 85.49m. Daarna was het de beurt aan Henri om met de Red Impact op de baan te komen. Er werd gekozen voor de hoogste versnelling en dat resulteerde in een afstand van 95.59m. The Mystery kwam ook niet verder dan 84.65m. Hiermee werd toch wel duidelijk dat om een mooie wedstrijd te krijgen de afstelling van de sleepwagen niet ideaal stond mede omdat er tussen de 90 en 100m een flinke kuil in de baan lag.
Simply Green noteerde een afstand van 95.32m en bleef daarmee net achter onze afstand.
Daarna reed Great Experience de proeftrek over maar dat hadden ze, achteraf gezien, niet moeten doen want nu stranden ze op 87.02m. Van Stappust had een wilde run en eindigde op 82.47m.
Daarna was het de beurt aan de kampioen van de promo klasse Metervreter. Deze had een mooie stabiele run en zette de sleepwagen neer op 97.53m. Peeters die daarna volgde behaalde een afstand van 96.44m. Als laatste mocht Steel to Steal aanhaken en als “lest best” reed de Farmall een afstand van 98.89m.
Omdat de regel bij een NK is dat de helft van de deelnemers(afgerond naar boven) zich kwalificeert voor de finale stonden er 6 deelnemers in de finale. De wedstrijdleider zette nu de sleepwagen zelfs iets lichter voor de finale(1cm mes minder). Secret of the Valley mocht als eerste van start gaan en zette de sleepwagen met een afstand van 97.71m in de kuil die tussen de 90 en 100m lag. Daarna was het weer de beurt aan Henri om voor de laatste keer een run te maken met de Red Impact. De motor werd langzaam op getoerd en de machine ging van start. Algauw had de machine last van om de juiste grip te vinden wat op 57.87m resulteerde dat de brandstofpomp niet juist functioneerde waardoor de trekker stil viel. Dit was toch wel een tegenvaller om zo te eindigen. Simply Green zette daarna de sleepwagen neer op 98.52m en had hiermee voorlopig de 1e plaats. Metervreter volgde daarna en reed verrassend voorbij aan de afstand van Simply Green en noteerde een afstand van 98.79m. Peeters kwam daarna wel verrassend dicht in de buurt van de leidende afstand maar strandde op 97.51m. Steel to Steal kon zijn goede eerste run geen vervolg geven in de finale en staakte de strijd op 79.90m.
Hiermee werd Metervreter verrassend Nederlands Kampioen 2018.
Voor ons leverde het helaas geen podium plaats op en eindigde we uiteindelijk als 6e.