Brande(DK) Europees kampioenschap

tzum 2015
Tzum 2015 afgelast.
September 3, 2015
20150919_202748[1]
N.K. HARSKAMP 2015
September 24, 2015
Alles

Brande(DK) Europees kampioenschap

brande

Zaterdag 12 september zijn we na een geslaagde open dag bij Versluis Diervoeders & Transport aan het einde van de middag vertrokken naar Denemarken. Voor het eerst mocht de 3.6 Supersport en ook onze 4.5 ton Supersport klasse deelnemen aan het Europees kampioenschap. De weers- voorspellingen waren niet al te best maar de wedstrijd kon toch doorgang vinden op moment van vertrek.  Na een voorspoedige reis kwamen we rond 2:00uur aan in Brande. Naast ons was ook Simply Green afgereisd naar Denemarken. Deze hadden voor ons al de tenten opgezet waar we heel blij mee waren. Het terrein was donker en we konden niet heel goed zien hoe het eruit zag, maar dat het nat was dat zagen we wel.

Na een korte nacht werden we wakker en de eerste blik naar buiten was niet best. Het regende flink en het terrein was erg nat. Na een vertraging van ruim een uur werd het droog en kon er toch gestart worden met de wedstrijd. Van de 2 banen die er lagen zag er 1 verbazend goed uit met deze weersomstandigheden. De andere had duidelijk meer last van het gevallen water. De wedstrijdleiding besloot in alle klasse de machines gelijk in floating finish te laten rijden.
Er werd nog meer regen voorspeld voor later op de dag dus bleef het nog even spannend of wij nog wel aan bod kwamen.
Het was zover, onze klasse kon beginnen. Wij stonden gepland op de betere baan en gelijktijdig zou op de andere baan de Superstocks rijden. Na de proeftrek van de Zeinstra Newborn Deere vonden ze de baan niet klasse waardig en er werd besloten dat wij naar de slechte baan moesten gaan en hun op onze baan. Wat onze klasse er van vond werd niet gevraagd of overlegd, we hadden geen keus……jammer.
Als eerste kwam Heavy Metal(S) op de baan en met een afstand van 77,86m werd besloten om de sleepwagen zwaarder te zetten. De volgende trekker was Hulk (DK) met een afstand van 86,56m.  Laerlingen (DK)was daarna de volgende en die behaalde een afstand van 73,01m. Na deze run werd de sleepwagen weer lichter afgesteld. Het was een lastige baan met weinig grip dat werd al snel duidelijk. Back in Business (DK) wist daarna een mooie Full Pull te halen. Orange Factory(GB), geen onbekende machine voor ons want deze heeft jaren met onze competitie meegedaan, haalde een afstand van  78,07m. Forrest King (FIN) wist ook de sleepwagen over de Full Pull lijn neer te zetten. Daarna was het de beurt aan de eerste Nederlandse deelnemer namelijk Simply Green (NL). Ook deze had in het begin moeite met het vinden van grip maar pakte op een gegeven moment wel voldoende grip en haalde toch een Full Pull. Toen was het de beurt aan de Red Impact. Het zoeken naar grip met de pullerprofiel banden werd ons fataal. De 1086 kon de grip niet vinden en een teleurstellende afstand van 71,25m verscheen er op het scorebord.  Na ons wist allen John 1 Extreme Edition (DK) ook nog een Full Pull te halen. De trekkers Brutus (GB), Hot Hunter (FIN), Blue Dream (DK), Red Warrior (FIN), Heavy Metal (S), Hulk (DK), Laeringen (DK) konden de Full Pull lijn niet halen.

Totaal stonden er nu 4 deelnemers in de finale waaronder Simply Green.  Ook al hebben wij het niet goed gedaan toch hoopte we dat Simply Green de Nederlandse eer hoog zou houden. De wedstrijdleiding had besloten om de start te verplaatsen. Back in Business mocht de spits afbijten en haalde een afstand van 105,12m. De volgende deelnemer was Forrest King en deze haalde een afstand van 110,06m en mogelijk dus weer een Full Pull. Daarna kwam Simply Green weer op de baan en met een mooie run waar de snelheid er zeer goed in de machine zat wist ook Marien de Full Pull lijn te behalen en zelfs zover dat de John Deere met zijn neus in de zand bult werd geparkeerd.  Dit betekende dus een superfinale! Ook John1 Extreme Edition wist in de finale een Full Pull te halen.

Voor de superfinale moesten de machines weer snel klaar gemaakt worden. Simply Green had wel een probleem, het koelwater voor de intercooler was niet koud meer. Gelukkig stonden wij er nog  met de quad met koud water en werd er een beroep op ons gedaan of we ons koude water aan Simply Green konden afstaan. Uiteraard was dat geen probleem want we wilden nu alles op alles zetten om de Nederlandse eer hoog te houden. Snel werd de John Deere gevuld. Forrest King beet de spits af met een afstand van 93,18m. Simply Green reed daarna hier dik overheen met een afstand van 102,50m. De spanning in het hertenkamp liep hoog op. Met nog één deelnemer te gaan was de titel wel heel dichtbij. Uiteindelijk bleef John 1 Extreme Edition met een afstand van 90,48m onder de afstand van Simply Green en daarmee was het een feit: Simply Green Europees kampioen 2015. Via deze weg willen we hun nogmaals feliciteren met hun verdiende prestatie.

Nu gaan wij de machine klaarmaken voor het Nederlands Kampioenschap van a.s. zaterdag 19 september in Harskamp. Hier proberen we de titel van Nederlands Kampioen 2014 te prolongeren.