Powerpull Denemarken
juli 23, 2014
Lochem
augustus 5, 2014
Alles

Harskamp

Na vorig weekend een uitstapje te hebben gemaakt in Denemarken was het vrijdagavond weer tijd voor deelname aan de Nederlandse competitie. De locatie was dit keer Harskamp. Normaal zouden we op deze wedstrijd als één van de laatste klasse rijden maar de organisatie had deze keer anders besloten. Nu stonden we als 2e klasse op het programma wat inhield dat we op 18.15uur moesten starten.

Rond de klok van 16.00uur werd er koers gezet richting de Veluwe. Eenmaal aangekomen was het duidelijk zichtbaar dat we vroeg waren want het publiek was nog niet in grote getale aanwezig.
Vlug werd de tractor uitgeladen en werd er een bezoekje gebracht bij de baan. Hier was de 4.5ton standaardklasse bezig. Al gauw werd zichtbaar dat de baankwaliteit hard en aan de droge kant was. Dit hield in dat het voor menig deelnemer moeilijk zou zijn om de juiste grip te kunnen vinden.
Even na 18.00uur werd er gestart met de 4.5ton Supersport. Secret of the Valley had dit keer de proeftrek. De John Deere reed lang op de koppeling en toen de koppeling los kwam was het gelijk ook klaar met de run. Er werd een afstand behaald van 61.49m. De wedstrijdleider besloot de proeftrek door te schuiven naar de 2e deelnemer Red Devil. Deze reed een afstand van 99.91m.
De wedstrijdleider besloot om de afstelling zo te laten staan. Red Devil besloot om de proeftrek over te doen. Blue Thunder was de volgende en die reed een afstand van 102.17m. Inmiddels werd het wel duidelijk dat het niet vanzelf ging en dat de indruk die we al in het begin hadden gedaan werkelijkheid zal worden. Maximum Massay kwam niet verder dan 80.39m. Daarna was het de beurt aan Eddy van Eekelen om met de machine van Peeters te gaan proberen om de leidende afstand te verbeteren. Ook de International 1066 had aan het einde weinig grip en stopte op een afstand van 100.73m. Black Magic kwam niet verder dan een afstand van 84.75m. Daarna was het tijd voor de Red Impact. Manus was ook weer terug van vakantie dus was hij de bestuurder deze keer van de International 1086. Het optoeren ging gepaard met een flink vlammenspel. Langzaam kwam de machine op gang maar al gauw werd zichtbaar dat ook de 1086 problemen had om de juiste grip te vinden. In een uiteindelijk niet al te beste run werd er een afstand behaald van 91.47m. Dit was een teleurstellende afstand omdat we hiermee niet in de finale zouden komen wat inhield dat we mogelijk dure punten zouden verliezen in de tussenstand van de competitie. Nu moesten we maar afwachten wat de directe concurrentie zou doen. Secret of the Valley en Red Devil kwamen daarna op de baan en reden daarmee hun proeftrek over. Nu behaalden ze een afstand van 66.13m en 98.25m. Ook The Mystery, die op hun thuiswedstrijd reden, had moeite met de grip. De geel/rode Valtra hield het op 92.85m voor gezien. Van Stappust had ook een slechte run en reed een afstand van 64.59m. Daarna was het de beurt aan de White Shadow. Na lang optoeren ging de Case van start en deze had goed de gang erin totdat er rond de 85m de turbo de geest gaf met een grote rookgordijn als gevolg. Uiteindelijk verscheen er een afstand van 88.16m op het scorebord. Daarna was het de beurt aan de Simply Green die maar 1.5 punt achter ons stond in de tussenstand. Ook deze had aan het einde moeite met de grip maar zette de sleepwagen stil rond de afstandkegel van 100m. Aandachtig werd er naar het scorebord gekeken en daar verscheen een afstand van 100.27m op wat de derde finalist betekende. Toch was men er niet gerust of er wel verder gereden kon worden want Marien, die de bestuurder was, hoorde een vreemd geluid uit de aandrijflijn van de tractor komen. Gelukkig had men nog wel even de tijd om na te gaan wat er aan de hand is. Bij de machine van Bruggeman klonk het onder de motorkap  ook niet zo als het normaliter is en ze besloten een paar plaatsen op te schuiven om te kijken of men het probleem kon verhelpen. Daarna kwamen de bijschrijvers Wild Pirate en Up and Down op de baan. Wild Pirate kwam niet verder dan 84.33m en Up and Down werd gediskwalificeerd omdat de machine buiten de baan kwam.
Als eerste in de finale mocht Blue Thunder aanhaken voor de sleepwagen. In een run waarbij de motor niet goed op toeren kwam werd er een afstand behaald van 50.70m. De machine van Peeters zette daarna de vlag een flink stuk verder namelijk op 99.99m. Daarna kwam toch de Simply Green weer op de baan. Het probleem zou nog wel niet dusdanig geweest zijn.  In een mooie run reed Marien voorbij aan de leidende afstand en zette de sleepwagen stil op een afstand van 105.69m. Dit was voldoende voor de overwinning en hierbij feliciteren we team Simply Green.
Bij het terug rijden was het geluid nog steeds aanwezig in de machine. Een dag later zou blijken dat er een tand van een tandwiel in de versnellingsbak afgebroken was.
Met het resultaat van een 6e plaats voor ons, staan wij nu tweede en hebben wij de koppositie af moeten staan de Simply Green die nu 6.5 punt voor staat op ons.
Deze week gaan we de machine weer gereed maken voor de volgende wedstrijd waar we er alles aan gaan doen om de leiding in de tussenstand weer terug te pakken.

De volgende wedstrijd is a.s. zaterdag 2 augustus in Lochem.

compNiveaustandnaamTractorchauffeurchauffeurAndersrun1run2run3compYesNocompPunten
11Simply GreenLaurens den Boer100.27105.69120
12PeetersErik Peeters100.7399.99117
13Track Pointer Blue ThunderDerk Willems102.1750.70115
14Red DevilWim Hendriksen98.25114
15The MysteryMartien van den Berg92.85113
16Red ImpactHenri Versluis91.47112
17White ShadowGerard Sikes88.16111
18Black MagicArjan Duits84.75110
19Wild PirateArrie van de Lagemaat84.330
110Maximum MasseyMarc Bouwmans80.3919
111BruggemanNiels Bruggeman76.8918
112Secret of the ValleyJurrien van de Geer66.1317
113Van StappustGerard Hofstede64.5916
114Up and DownArjan BloemertDisk0
X