Meerkerk 2017
augustus 24, 2017
Staphorst NK 2017
oktober 9, 2017
Alles

Stroe EK 2017

Afgelopen zaterdag werd het Europees Kampioenschap verreden in het Gelderse Stroe. Op voorhand hadden we hier niet direct rekening mee gehouden dat we daar aan mee mochten doen want een 7e plaats in de competitie geef normaal gesproken geen recht op deelname maar door een 3 tal afzeggingen, van teams die boven ons in de ranglijst stonden, bracht daar verandering in.

Toen we dit bericht kregen gingen we ons voorbereiden voor deze wedstrijd al verliep dit anders dan dat we gehoopt hadden. Na de wedstrijd van Meerkerk zouden we de machine gereed maken voor een demowedstrijd op 2 september in het Duitse Sonsbeck maar tijdens het gereed maken van de motor constateerden we een scheur in het motorblok. Dit was een flinke tegenvaller voor ons en in een seizoen waar we al wat tegenslagen te verduren hebben gehad kon dit er ook nog wel bij. Hoe lang deze scheur al in het motorblok zit weten we niet maar het risico vonden we te groot om er mee door te blijven rijden. Gelukkig hadden we nog het oude motorblok op de plank staan en werd er met man en macht gesleuteld om de machine voor het EK gereed te krijgen. In een week tijd werd de klus geklaard en op donderdagavond kwamen de eerste rookpluimen weer uit de uitlaat. Na wat laatste check ups was de International 1086 er zaterdag klaar voor.
Nu was zaterdagmorgen nog wel de vraag hoe het terrein in Stroe erbij zou leggen want vrijdags had het de hele dag geregend en dat deed het zaterdag s’ morgens ook nog. Het programma van de vrijdagavond was om die reden al gecanceld. Eenmaal gearriveerd op de locatie in Stroe zag het terrein er verrassend goed uit. Alleen de gedeeltes waar veel gereden was zag er minder uit maar de rest van het terrein was goed. De wedstrijdbanen lagen er ook perfect bij.

Met alleen een paar regenbuien op de dag en verder een schijnende zon ging rond de klok van
18.45 uur de wedstrijd van start. Er stonden 14 deelnemers op de startlijst waarvan 4 Nederlanders.
The Mystery mocht als eerste van start gaan en behaalde een afstand van 105.26m. De sleepwagen werd lichter gezet. Koljatti III (FIN) reed daarna als eerste een Full Pull. Oh Bonnie (GB) kwam niet verder dan 79.95m en Blue Wiking (S) staakte de strijd op 56.99m. Blue Dream (DK) reed daarna als 2e deelnemer een Full Pull. Daarna was het de beurt aan Henri om met de Red Impact op de baan te komen. Hoe zou het allemaal verlopen met de opnieuw opgebouwde motorblok want echte test mogelijkheden hebben we niet gehad. In een run waarbij de gang er goed in zat werd de sleepwagen stil gezet rond de Full Pull lijn. Op het scorebord verscheen echter een afstand van 109.65m. Helaas dus net geen Full Pull. Krone Hulk II (DK) kwam daarna tot een afstand van 103.69m. The Mystery reed de proeftrek over en behaalde nu een Full Pull. Toen mocht titel verdediger Simply Green op de baan komen maar vlak na de start ging het mis met de John Deere. Op een afstand van 37.43m kwam de machine plotseling stil te staan (Na enig sleutelwerk deze week bleek het te gaan om een gebroken krukas). Daarna volgden John 1 Extreme Edition (DK) en Peeters beiden met een Full Pull. Brutus (GB) eindigde op een afstand van 42.88m. Yellow Nightmare (D) reed zich met een Full Pull ook naar de finale. Herkules XL (DK) kwam niet verder dan 100.52m. Als laatste deelnemer reed Hot Hunter (FIN) zich ook met een Full Pull naar de finale.

In de finale was Hot Hunter de sterkste met een afstand van 108.90m gevolgd door John 1 Extreme Edition en Peeters. The Mystery werd 4e.

Voor ons bleek de verreden afstand goed voor een 8e plaats. Het was jammer dat we net geen Full Pull behaalden maar na een week van hard sleutelen zijn we met dit resultaat ook tevreden.
Nu gaan we de machine voorbereiden voor het Nederlands Kampioenschap op 23 september in Staphorst.

X